Coach in het onderwijs

Wil je als schoolopleider beginnende leraren een optimale start bieden? Of wil je als leraar collega’s coachen en begeleiden? Dan is een opleiding tot coach in het onderwijs iets voor jou! Coaching is een waardevol en krachtig instrument om jezelf verder te professionaliseren. Daarnaast biedt het je de mogelijkheid om jezelf te verbreden binnen je […]

De vijf rollen zijn de basis. En nu verder!

Hoe krijg je concreet inzicht in lerarengedrag van jezelf of je collega? Hoe geef je richting aan ontwikkeling? Met de 6 rollen van de leraar maak je kwaliteit van onderwijs bespreekbaar en kun je het onderwijs verbeteren. Daar gaat het uiteindelijk om. Lees meer in het artikel van Beter Begeleiden over de 6 rollen van de […]

Studiedag voor coaches op 23 maart: de zes rollen van de leraar

Studiedag voor coaches met gratis gesigneerd boek De zes rollen van de leraar Op 23 maart verzorgt Martie Slooter een studiedag speciaal voor coaches in het onderwijs. In één dag bent u bij over de nieuwe methode die u kunt gebruiken in uw coachingspraktijk. Niet alleen nieuwe wetenschappelijke inzichten, inspiratie en nieuwe tools en tips voor uzelf als coach, […]

Masterclass De zes rollen van de leraar – op uw school

Masterclass De zes rollen van de leraar op uw school Op 30 januari gaf Martie Slooter een uitdagende masterclass over wat leraren in het voortgezet onderwijs kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Heeft u deze Masterclass gemist? Of heeft u de Masterclass bijgewoond en wilt u dat uw collega’s ook up-to-date zijn over […]

Voorproefje De zes rollen van de leraar – het nieuwe boek van Martie Slooter

Nieuwsgierig naar het nieuwe boek De zes rollen van de leraar? Bekijk hier een voorproefje.

Blog: Martie Slooter over De zes rollen van de leraar, rol 6: de coach

Wat is nou een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Dat beschrijft Martie Slooter in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Dit blog gaat in op de zesde rol: de leraar als coach. De coach is een ervaren leraar die focust op het leerproces van de individuele leerling.

Blog: Martie Slooter over De zes rollen van de leraar, rol 5: de afsluiter

Wat is nou een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Dat beschrijft Martie Slooter in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Dit blog gaat in op de vijfde rol: de leraar als afsluiter. Als afsluiter vraag je aan het einde van de les aan leerlingen wat én hoe ze hebben geleerd.

Blog: Martie Slooter over De zes rollen van de leraar, rol 4: de pedagoog

Wat is nou een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Dat beschrijft Martie Slooter in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Dit blog gaat in op de vierde rol: de leraar als pedagoog. Als pedagoog zorg je voor een goede (werk)orde en een veilig leer- en leefklimaat. Wat je precies doet in […]

Zes rollen van de leraar - Rol van didacticus

Blog: Martie Slooter over De zes rollen van de leraar, rol 3: de didacticus

Wat is nou een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Dat beschrijft Martie Slooter in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Dit blog gaat in op de derde rol: de leraar als didacticus. Als didacticus leer je leerlingen kennis, attitudes en vaardigheden aan. Dit betekent onder meer dat je uitlegt, voordoet, […]

Blog: Martie Slooter over De zes rollen van de leraar, rol 2: de presentator

Wat is nou een goede les? En wat doet een effectieve leraar? Dat beschrijft Martie Slooter in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar. Het blog van vorige week behandelde de eerste rol van gastheer. Dit blog gaat in op de tweede rol: de leraar als presentator. Als presentator vang je de aandacht […]

Martie Slooter De zes rollen van de leraar de gastheer

Blog: Martie Slooter over De zes rollen van de leraar, rol 1: de gastheer

Martie Slooter geeft een uitdagende masterclass over wat leraren in het voortgezet onderwijs kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen die uitgebreid aan bod komen in haar nieuwe boek De zes rollen van de leraar.

Blog: Gepersonaliseerd leren: Wat werkt?

Steeds meer scholen zoeken naar vormen van leren, waarin leerlingen op maat worden bediend. Deze vormen zetten sterk in op motivatie van de leerling door middel van keuzevrijheid, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Op dit moment is het concept Kunskapsskolan uit Zweden populair onder scholen die willen experimenteren met vormen van gepersonaliseerd leren.

Blog: Voorbeeld van individuele coaching

‘Hij moet weg!’… of hij kan blijven* Een schoolleider van een Havo/VWO-school benadert mij voor een intakegesprek met een leraar Wiskunde. Het betreft een leraar van 58 jaar die al 21 jaar lesgeeft. Hij werkte daarvoor in het bedrijfsleven. De leraar geeft les in de onderbouw (brugklas, 2e klassen) en de laatste jaren geeft hij […]

Blog: Martie Slooter feliciteert en bedankt nieuwe Excellente scholen

Tabor College d’Ampte (Hoorn)  D’Ampte is met recht uitgeroepen tot Excellente School VMBO – basis en kader. Het was een eer om mee te werken aan de academie van D’Ampte en het trainen van de trainers en het coachen van de teamcoaches. Wat een geweldig resultaat. De school heeft het niveau van de docenten beoordeeld aan […]

Blog: Lesbezoeken, lesbeoordelingen, coachen en ontwikkelen

Lesbezoeken, lesbeoordelingen, coachen en ontwikkelen: u staat er niet alleen voor! In de trainingen over lesbeoordelingen en lesbezoeken krijg ik regelmatig vragen die duidelijk maken hoe weerbarstig de onderwijspraktijk is. En de antwoorden zijn vaak zo eenvoudig. Hoe zorg ik ervoor dat leraren minder huiverig zijn voor lesbezoeken en voor feedback op hun functioneren?

Blog: Hoe verbetert u de schoolresultaten dit jaar?

Lesbezoeken, lesbeoordelingen, coachen en ontwikkelen: u staat er niet alleen voor! We zijn weer begonnen. Ik wens u een goed en stevig onderwijskundig jaar! Hoe werken we dit jaar aan de verbetering van de leerresultaten op uw school?